„Każdy wiek ma swoje prawa”: To ja, siedmiolatek z pierwszej klasy!

Po żywiołowym i nieco zuchwałym sześciolatku, dla rodziców następuje moment wytchnienia i spokoju – siedmiolatki są bowiem o wiele cichsze, introwertyczne i skryte. Zdarza się nawet, że można opisać je jako markotne, skłonne do narzekania i chimeryczne. Prędzej ustąpią i odwrócą się w drugą stronę, niż tupną nogą i otwarcie zawalczą o swoje. Ich rozwój intelektualny jest teraz bardzo dynamiczny, szybko uczą się nowych rzeczy i przyswajają wiadomości, a przy tym bywają zapominalskie i potrzebują opieki i kontroli ze strony rodziców.

Jak się rozwijam i czego się uczę?

w moje aktywności powoli przestaje dominować zabawa, a jej miejsce zajmuje nauka i obowiązki, rozmaite zadania do wykonania

jestem dużo spokojniejszy, lubię przebywać sam, czasami nawet stronię od innych

– miewam swoje lepsze i gorsze dni – raz jestem pobudzony i aktywny, innym razem zapominam o wszystkim, czuję się zmęczony

– mogę zachorować na różyczkę, świnkę, odrę lub ospę, uskarżać się na bóle głowy lub nóg

– na kłopoty nie reaguję już atakiem i agresją – zamiast tego zamykam się w sobie i użalam nad swoim losem

– coraz ważniejsze jest dla mnie zdanie rówieśników, a także mojej pani wychowawczyni

– jestem już bardzo samodzielny i wiele potrafię, wiec możesz powierzyć mi niektóre obowiązki w domu

– czytam, liczę, znam figury geometryczne, klasyfikuje i tworzę kategorię, rozumiem stałość liczby, wagi, długości i objętości – w ogóle dużo już potrafię i wielu rzeczy się uczę.

Co lubię?

– słuchać radia, oglądać telewizję lub filmy, czytać – spędzanie czasu samotnie nie jest dla mnie problemem

– spokojne aktywności nie wymagające ruchu, np. rysowanie, układanie klocków, czytanie

– samotne zabawy

– eksperymenty

– pochwały i nagrody.

Czym się interesuję?

ciążą i rozwojem maluszka – jak się go karmi? Co on je? Jak go przewijać i kąpać?

– książkami, czytaniem, literami

– regułami i zasadami – trzeba ich przestrzegać, bez wyjątku!

– tym, co jest dookoła mnie – interesuje mnie wiele rzeczy i mogę zadawać dużo pytań.

Czego się boję?

– ciemności

– strychów i piwnic

– cieni

– wojny, szpiegów i włamywaczy

– tego, że spóźnię się do szkoły

– że inni mnie nie zaakceptują i nie polubią.

Co może sprawiać problemy?

– mogę narzekać, marudzić i widzieć wszystko w czarnych barwach

– mam tendencję do pesymizmu i narzekania, a także skarg – nie bierz jednak wszystkich na poważnie, bo często nieco przesadzam, ale też uszanuj moje uczucia, nie wyśmiewaj ich i nie lekceważ

– podczas kłótni mogę zagrozić rodzicom ucieczką z domu

– bywam głuchy na polecenia, ociągam się z wykonaniem prośby

– mogę mieć podejrzenia, że jestem adoptowany, a mama i tata tak naprawdę nie są moimi prawdziwymi rodzicami

– dużo od siebie wymagam, ale nie zawsze potrafię swoje duże ambicje zrealizować – potrzebuję pomocy w zorganizowaniu swojej pracy i odpoczynku.

 

Źródła: F.L. Ilg, L.Bates Ames, S.M.Baker „Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. Poradnik dla rodziców, psychologów i lekarzy”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *