„Każdy wiek ma swoje prawa”: Puk, puk, to ja dwulatek!

Okres między drugim a trzecim rokiem życia dziecka można podzielić na dwa etapy – pierwszy to czas równowagi i spokoju, który z pewnością rodzice będą wspominać bardzo miło, natomiast drugi, który zaczyna się około 2,5 r.ż. to czas buntu, gwałtownych uczuć i uporu. Między drugimi a trzecimi urodzinami wiele się dzieje, zachodzą liczne zmiany w zachowaniu i sposobie funkcjonowania dziecka, a rodzice przekonują się, że wychowywanie malucha ma także swoje ciemne strony 😉

Jak się rozwijam i czego się uczę?

– moja dominująca aktywnością jest oczywiście zabawa!

– intensywnie rozwija się moja sprawność motoryczna- biegam o wiele lepiej i szybciej niż kiedyś, wspinam się, skaczę, jestem ciągle w ruchu

– rozumiem coraz więcej i potrafię się już skutecznie komunikować, nawet, jeśli używam do tego własnego języka; potrafię stworzyć zdanie składające się z trzech wyrazów

– samodzielnie wchodzę i schodzę ze schodów, o ile mi na to pozwolisz 😉

– potrafię już zgłosić swoje potrzeby fizjologiczne,

– wiem jak mam na imię i mówię o sobie po imieniu,

– przewracam pojedyncze strony w książce,

– trzymam samodzielnie kubeczek, z którego piję i chętnie sam jem łyżeczką

– umiem już zbudować wieżę aż z siedmiu klocków

– próbuję rysować i malować, ale nie oczekuj jeszcze ode mnie dzieł sztuki

Co lubię?

– lubię rytuały i stałośc, zmiany i rożnorodność trochę mnie przerażaja i sparwiają, że czuję się zagubiony

– ważny jest dla mnie rytm, kolejność wykonywanych czynności – najlepiej żeby wszystko było zawsze tak samo i na swoim miejscu

– przyjemność sprawia mi obecność innych ludzi, chociaż bywam zawstydzony w towarzystwie obcych

– lubię sprawiać moim bliskim przyjemności, robić coś, co sprawi, ze poczują się miło

Czym się interesuję?

– tak naprawdę to interesuje mnie cały świat dookoła, bardzo chce go poznać i wszystkiego się dowiedzieć

– zaczynam się interesować różnicami między płciami – uważaj, mogę Cię zapytać np. o inne pozycje przy siusianiu chłopców i dziewczynek 🙂

– chcę wszystko robić samodzielnie, więc nie raz usłyszysz słowa „ja sam!”

Czego się boję?

– nieobecności mamy w porze zasypiania

– dzikich zwierząt,

– głośne lub nieznanych dźwięków,

– zmiany otoczenia (np. przeprowadzka, przestawienie mebli),

– zjawisk atmosferycznych (burza, wiatr, deszcz)

Co może sprawiać problemy?

– jeszcze niechętnie się dzielę, ale odpowiednio pokierowany potrafię pożyczyć innym zabawkę, której nie używam

– ok 2,5 r.ż, zaczyna się u mnie okres uporu i braku elastyczności, nie potrafię poczekać, ustąpić, dostosować się

– nie potrafię jeszcze dokonać wyboru, gdy dajesz mi kilka możliwości

– jestem emocjonalnie niestabilny, czasami moje uczucia zmieniają się bardzo szybko i nie zawsze są adekwatne do okoliczności

– jestem uparty i czasami potrafię „przykleić” się do jednej zabawki, bajki czytanej na dobranoc lub jakiegoś ubrania

– potrafię być przekorny i robić coś zupełnie przeciwnego niż chce mama lub tata

– często słabnie mój apetyt, a silny rozwój motoryczny sprawia, że trudno jest mi wysiedzieć przy posiłku – tyle jest dookoła mnie ciekawych rzeczy!

 

Źródła: F.L. Ilg, L.Bates Ames, S.M.Baker „Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. Poradnik dla rodziców, psychologów i lekarzy”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *