„Każdy wiek ma swoje prawa”: Mam cztery lata, ciekawy jestem świata!

Czterolatek to już poważny przedszkolak, który całkiem nieźle opanował podstawowe czynności samoobsługowe, potrafi skutecznie komunikować się z innymi, jest sprawny fizycznie i cóż tutaj kryć – nie do opanowania. Duża potrzeba ruchu sprawia, że trudno jest im usiedzieć w jednym miejscu, rozwinięta mowa skłania ku mówieniu, zadawaniu pytań i zabaw słowem, a w stosunku do rodziców dziecko w tym wieku potrafi być przekorne, nieposłuszne i prowokujące. Czterolatek uwielbia sprawdzać się, testować swoje możliwości i podejmować wyzwania, przy czym może być zbyt pewny siebie i swoich umiejętności – potrzebuje stanowczości i czujności ze strony swoich opiekunów.

Jak się rozwijam i czego się uczę?

nadal dominująca aktywnością jest dla mnie zabawa

– uwielbiam biegać, skakać, wspinać się, jeździć na rowerze – potrzebuję dużo ruchu

– potrafię sam się ubrać i rozebrać – daj mi tylko okazję, bym mógł opanować te umiejętności

– samodzielnie korzystam z toalety i zjadam posiłki – w końcu nie jestem już maluchem 😉

– zaczynam też rozumieć uczucia innych osób i coraz ważniejsze są dla mnie przyjaźnie

– potrafię rozpoznać, gdzie napisane jest moje imię, a nawet samodzielnie się podpisać – zaczynam interesować się literami i pisaniem

– odkrywam liczby, łączę ich nazwy ze znakami i dowiaduję się, do czego mogą się przydać w codziennym życiu

– moje rysunki są bardziej przemyślane, a postać ludzka ma głowę, części twarzy, tułów, ręce i nogi – dobrze wiem, jak powinna wyglądać

– próbuje samodzielnie wycinać, więc pozwól mi na ćwiczenie tej czynności!

Co lubię?

– zadawać pytania 🙂

– gdy traktuje się mnie jak „dorosłego” i powierza obowiązki – czuję się wtedy ważny i odpowiedzialny

– teatrzyki, grę sceniczna i kukiełki – wykorzystuje to także w mojej zabawie

– prace plastyczne- malowanie, wyklejanie, wycinanie, lepienie z plasteliny

– zabawy z innymi dziećmi i towarzystwo

– fantastyczne, magiczne i niezwykłe opowieści i bajki – moja wyobraźnia pracuje jak szalona!

– wyzwania, bicie rekordów, wyścigi z czasem – to dobry sposób na „okiełznanie” mnie

– uciekać i chować się przed rodzicami, więc miej na mnie oko 😉

Czym się interesuję?

– wszystkim, co mnie otacza – przyrodą, pochodzeniem różnych rzeczy,

– różnicami między płciami

– ludzkim ciałem – jak działa i do czego służą jego różne części

– światem fantazji, magicznych wierzeń, wymyślonych opowiadań

– tym, co jest zabronione – mogę np. powtarzać z fascynacją usłyszane gdzieś brzydkie słowa.

Czego się boję?

ciemności

– nieznanych i głośnych dźwięków

– dzikich zwierząt

– gdy rodzice wychodzą wieczorami.

Co może sprawiać problemy?

– chęć zainteresowania sobą innych może sprawić, że będę prowokować, buntować się i testować obowiązujące zasady

– bywam uparty i buńczuczny, ale nie poddawaj się i nie uginaj do moich żądań – potrzebuję jasnych zasad i konsekwencji!

– w napadzie złości mogę tupać, krzyczeć, płakać, niszczyć przedmioty lub po prostu – strzelić tzw. focha; moje emocje nie są jeszcze stabilne

– jestem bardzo pewny siebie, więc bywam skłonny do przeceniania swoich możliwości i ryzyka

– zdarza mi się w złości powiedzieć na mamę lub tatę coś brzydkiego, ale wiedz, że naprawdę tak nie myślę.

 

Źródła: F.L. Ilg, L.Bates Ames, S.M.Baker „Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. Poradnik dla rodziców, psychologów i lekarzy”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *